Predstavljamo vam nekaj splošnih napotkov za pripravo poslovnega načrta, ki so razdeljeni v 10 točk.
1. „Povzetek” napišemo na koncu.
Povzetek je ključno poglavje poslovnega načrta, saj morate v njem na kratko predstaviti projekt ali podjetniško idejo. Povzetek mora biti zanimiv in prepričljiv, saj bo le na tak način bralec imel motivacijo za nadaljnje branje poslovnega načrta.
Poslovnega načrta nikoli ne začnite pisati s povzetkom, saj mora le ta odražati vsebino celotnega projekta na različnih področjih (npr. trženje, finančne projekcije, razvoj izdelka, organizacijska struktura, itd.). V času pisanja poslovnega načrta velikokrat pride do sprememb na posameznih področjih, ker pa je predpogoj, za kakovosten poslovni načrt, da so vsebine posameznih poglavij med seboj skladne, moramo najprej napisati celoten poslovni načrt in šele kasneje vse skupaj povzeti.
V povzetku se izognite kopiranju stavkov ali odstavkov iz posameznih poglavij, saj mora biti povzetek popolnoma samostojen tekst, ki odraža bistvene elemente projekta ali podjetniške ideje.
2. Bodite realni.
V času pisanja poslovnega načrta poizkušajte pridobiti čim večje število podatkov, ki vam lahko pomagajo predvideti realno situacijo.
“Prikrojevanje podatkov” ali pisanje poslovnega načrta kot “spisek želja” zato, da bi prepričali potencialne investitorje za financiranje projekta, je nevarno. V kolikor boste podatke prikrojili bodo bralci to verjetno zelo hitro opazili in boste na ta način izgubili vso kredibilnost ter si posledično zmanjšali možnosti, za financiranje.
3. Vrstni red pisanja posameznih poglavij ni nujno enak vrstnemu redu poglavij poslovnega načrta.
Priporočamo, da pričnete pisati poslovni načrt s tem, da opišete izdelek ali storitev, ali pa opišete trg na katerem se boste potegovali za kupca z drugimi konkurenti. To so področja, ki jih verjetno že poznate in jih boste napisali brez večjih težav. Izkoristite pisanje poslovnega načrta, da vam služi tudi kot orodje za preverjanje skladnosti med posameznimi elementi poslovnega procesa.
4. Vsebina poslovnega načrta in poglavja, so odvisna od projekta oz. od dejavnosti podjetja.
V primeru, da pišete poslovni načrt za dejavnost, ki nima razvoja novega izdelka, npr. franšiza, poglavje o razvoju izdelka izpustite.
5. Slog pisanja – jasno oblikovani in kratki stavki:
- izogibajte se pogojnikom in pogostim sklicevanjem na druge dele poslovnega načrta,
- uporabljajte splošno poznane izraze,
- izrazoslovje v celotnem poslovnem načrtu mora biti enotno,
- podrobnejša pojasnila vključite v priloge poslovnega načrta.
6. Vedno navajajte vire podatkov.
Navajanje virov bo povečalo verodostojnost podatkov, ki jih navajate in zaupanje v realnost projekta. V primeru, če ste podatke pridobili iz lastnega poslovanja, navedite kakšna je bila metoda pridobivanja podatkov, saj s tem pokažete, da so podatki objektivni.
7. Za pripravo kakovostnega poslovnega načrta so potrebne bogate izkušnje.
V kolikor nimate izkušenj s pisanjem poslovnega načrta je priporočljivo, da se obrnete na podjetniškega svetovalca, ki vam lahko pomaga pri pripravi poslovnega načrta (zgolj posamezna poglavja ali pregled že napisanega poslovnega načrta).
8. S poslovnim načrtom do spremljanja poslovanja.
Poslovni načrt ni koristen zgolj za pridobivanje finančnih sredstev ali partnerjev za sodelovanje pri projektu. Lahko je tudi učinkovito orodje za spremljanje poslovanja.
9. Poslovni načrt je poslovna skrivnost.
Priporočljivo je, da poslovni načrt na naslovni strani vsebuje klavzulo, ki vsakogar, ki pride v stik s poslovni načrtom brez dvoma opozori na dejstvo, da je vsebina zaupna in ga zaveže, da ne sme posredovati podatkov, delov ali celotnega poslovnega načrta tretjim osebam.
Primer klavzule: “Ta poslovni načrt je poslovna skrivnost. Prepovedano je posredovati delno ali v celoti katerikoli del tega poslovnega načrta.”
10. Vsako poglavje – nova stran.
Pomembno je, da se vsako poglavje poslovnega načrta začne na svoji strani, saj različna poglavja poslovnega načrta berejo različni strokovnjaki. To je pomembno predvsem za bolj obsežne poslovne načrte, kjer si strokovnjaki z različnih področij (npr. marketinga, financ, proizvodnje, itd.) razdelijo posamezne dele poslovnega načrta. Na ta način posamezna poglavja v poslovnem načrtu ostanejo zaključene celote.
Vir:
Projekt Delo na daljavo, poslovni načrt. 2003