Globalizacija je tudi v našo deželo prinesla veliko količino tujih blagovnih znamk. Nekatere so prišle k nam v obliki predstavništev, podružnic, preko distributerjev in zastopnikov, hčerinskih podjetij, druge pa pri svojem širjenju uporabljajo drugačen, franšizni koncept.
Kdaj se podjetja odločijo, da je najboljši način širjenja na trgu franšiza?
Predvsem takrat, kadar ne želijo svojega kapitala uporabljati za širjenje poslovanja, temveč to raje naredijo tako, da ponudijo zgolj svoje »ime« oziroma blagovno znamko. Kadar je blagovna znamka uspešna in dobro znana, namreč ni težko najti posameznikov ali podjetij, ki jih bo zanimalo franšizno poslovanje, kjer se sklene pogodba za določeno število let. Ta lastniku blagovne znamke zagotavlja širjenje, ne da bi morala vlagati v poslovne prostore, skrbeti za zaposlene in podobno – v zameno za pogodbo o uporabi blagovne znamke in njenih proizvodov prejema mesečne procente. Nosilec franšize, ki s podjetjem (za katerega dejansko ni nujno, da je multinacionalka) sklene pogodbo, pa ima ravno tako korist: vložiti mora sicer kar nekaj denarja, a uspeh mu je zagotovljen v večji meri kot ob ustanavljanju nove, neznane in neuveljavljene blagovne znamke.
Franšiza, na katero takoj pomislimo, je seveda veriga svetovno znanih restavracij s hitro prehrano, pa tudi domačega gostinca, pri kateremu je bilo možno že kakšnih deset let nazaj skleniti franšizno pogodbo, je možno hitro najti. Vendar pa franšizni posli še zdaleč niso vezani zgolj na gostinstvo, čeprav je tu res vedno največ ponudb. Franšize so na voljo tudi za druge blagovne znamke, na primer fitnese, oblačila, trgovine z naravno prehrano, kozmetiko, čokoladnice in podobno.
Se vam zdi ta oblika podjetništva zanimiva?
Za franšizno poslovanje se lahko odločijo tako družbe z omejeno odgovornostjo kot delniške družbe in tudi samostojni podjetniki, ki v ponujeni franšizi dobre blagovne znamke vidijo svojo priložnost. Pri tem je seveda potrebno natančno poznati zahteve ob ponudbi franšize, ki se najpogosteje nanašajo na poslovne prostore, opremo, mesečno plačilo prispevkov ponudniku franšize, zaposlene in podobno. Vložek običajno ni majhen, a ponudnik franšize se s sklenitvijo pogodbe zaveže, da bo lastniku franšize v času trajanja pogodbe nudil vse potrebno za uspešen posel – ne le logotipa, temveč vso podporo, ki je potrebna za poslovanje.
Kljub temu, da je blagovna znamka v tuji državi ali v posameznem okolju uspešna, pa to seveda še ni zagotovilo za uspeh franšize. Pred sklenitvijo pogodbe je zato kljub uspehu v tujini potrebna raziskava in analiza trga ter dosleden poslovni in finančni načrt. Če neka blagovna znamka kljub uspehu v tujini pri nas ni dovolj poznana, ne ponuja tistega, kar trg pričakuje, oziroma ne po takšnih cenah, kot se pri nas obnesejo, se lahko uspeh še vedno izmuzne. Kar deluje v svetu, namreč ni nujno, da bo delovalo tudi pri nas.
Franšiza je torej lahko velik uspeh, ali pa velik polom – vsekakor velja svojo odločitev temeljito pretehtati in se soočiti z vsemi dejavniki, ki lahko vplivajo na uspeh ali neuspeh.